Checklist e-mail nieuwsbrief

checklist e-mail nieuwsbrief Overloop deze checklist met 38 items voor u een nieuwsbrief via e-mail verstuurt.

 

 

 

 

Download het Spiekbriefje E-mail nieuwsbrief als PDF.

 

 

INHOUD

Ontwerp

  • Beperk de breedte: 550-650 pixels.
  • Blijft de nieuwsbrief overeind als er geen afbeeldingen gebruikt worden?
  • Sluit de nieuwsbrief aan bij de huisstijl van het bedrijf?
  • Gebruik ‘web safe’ fonts die iedereen op zijn computer heeft staan.
  • Houd rekening met steeds meer mensen die hun mails op smartphones lezen en verwerken.

Technisch

  • Beperk de grootte van de mail:
    • geen bijlages
    • geoptimaliseerde afbeeldingen
  • Werkt de uitschrijflink?
  • Gebruik een e-mailplatform dat uw eigen mailserver niet overbelast.
  • Test de mail in verschillende e-mailaccounts en op verschillende computers.

Adressen

  • Staat er een inschrijfformulier op uw website?
  • Controleer de vlotte werking van het inschrijven.
  • Hebt u toestemming om te mailen?
  • Splits het adressenbestand zodat iedereen de meest relevante informatie krijgt.
  • Personaliseer de inhoud van uw mailing enkel indien u een zeer kwalitatieve database hebt.

Onderwerp

  • Noem uw nieuwsbrief geen nieuwsbrief.
  • Schrijf een uitnodigende zin (niet: ‘Nieuwsbrief 2013/05’, maar wel ‘Ontdek de 7 voordelen van x’).
  • Maak de onderwerpregel zo kort mogelijk.

Afzender

  • Gebruik liever de naam van een persoon, dan van een organisatie.
  • Vermijd “noreply@”-adressen.

Tekst

  • Herlees en schrap tot enkel de essentie overblijft.
  • Zou u de nieuwsbrief zelf graag ontvangen en lezen?
  • Staan er nog dt- en andere tikfouten in?
  • Staan er nog dt- en andere tikfouten in? (dubbelcheck!)
  • Kies: ofwel u/uw, ofwel je/jouw, maar gebruik ze niet door elkaar.
  • Zijn de ‘call to actions’ concreet genoeg?
  • Voorzie specifieke landingspagina’s.

Versturen

  • Verstuur een testmail.
  • Controleer de bestemming van alle links.
  • Hét ideale moment om te versturen is er niet, anders stuurde iederéén op dat moment. Verstuur zakelijke mails wel best tijdens kantooruren.
  • Breng collega’s op de hoogte dat de mailing verstuurd werd. (Of beter: laat hen meteen inschrijven.)
  • Beantwoord vragen die gesteld worden naar aanleiding van de mailing snel.

Analyseren

  • Vergelijk de prestaties van deze nieuwsbrief met vorige mailings: openpercentage, doorklikpercentage …
  • Wie opende de mails? Zijn er commerciële opportuniteiten?
  • Op welke links werd vooral geklikt en waarom?
  • Verwerk foute adressen na iedere mailing
    • soft bounce: tijdelijk probleem, kan later opnieuw geprobeerd worden
    • hard bounce: e-mailadres is verkeerd of wordt niet meer gebruikt.

Categorie: E-mailmarketing, Spiekbriefjes

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van e-mailmarketing voor uw bedrijf?

Contacteer ons via onderstaand formulier voor een vrijblijvend advies.